Eläinlääkkeen matka ideasta tuotteeksi kertoo virtuaalisen tuotekehityksen tarinan

18.10.2017 · Laura Keihäs

Vetcare on perustamisestaan lähtien panostanut voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen. “Palautamme myynnin tuoton aina takaisin tutkimus- ja kehitystyöhön”, tiivistää Vetcaren tuotekehitysjohtaja Vesa Myllys. “Toisaalta myynnin tuotto sekä ohjaa että rajoittaa Vetcaren toimintaa”, hän lisää. Vetcare on hänen mukaansa voinut viime vuosina investoida tuotekehitykseen tehokkaasti ja konsernin liikevaihto onkin kehittynyt sen ansiosta lupaavasti.

Vetcaren tuotekehitys on virtuaalista: Myllyksen mukaan tuotekehitykseen vaadittava tutkimustyö tehdään pääosin talon ulkopuolella, sopivien kumppaneiden avulla.

Uusi tuote käy läpi monivaiheisen tutkimusprosessin

Uuden tuotteen matka ideasta konkreettiseksi tuotteeksi on perusteellinen. Tuotekehityksessä vaaditaan sekä kattavaa perustutkimusta että tuoteidean koettelua ja varmuutta lopullisen tuotteen toimivuudesta.

Tuotekehitystaival alkaa perustutkimuksesta, johon Vetcare osallistuu yleensä osarahoittajana. Päärahoittaja laajoissa perustutkimuksissa on usein Tekes tai muu taho, jonka aloitteesta tarve tai peruste tutkimukseen on syntynyt. “Näissä tutkimuksissa löydetään aihioita tai keksintöjä, joita voimme eläinlääkeyrityksenä hyödyntää”, Myllys kertoo.

Vetcare tekee yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa tutkimusta tilaustyönä ja tiiviissä yhteistyössä. Tähän edetään tuotekehitysprosessissa, kun perustutkimuksesta on löytynyt sopiva idea, jota Vetcare voi hyödyntää. Yliopistojen tekemillä tilaustutkimuksilla todennetaan tuoteidean toimivuutta (proof of concept) ja saadaan myös markkinointimateriaalia tulevaisuuteen. Kun kyse on uuden innovaation tuotteistamisesta, Vetcare on itse tilaustutkimusten merkittävin rahoittaja.

Kolmannessa tutkimuksen ja tuotekehityksen vaiheessa on aika hakea uudelle tuotteelle myyntilupaa. Myyntilupaa varten vaaditaan tutkimuksia, jotka tehdään pääosin sertifioiduissa tai standardoiduissa kaupallisissa laboratorioissa. Suomessa tämänkaltaisia laboratorioita on suhteellisen vähän, mutta niitä kuitenkin löytyy. “Viimeinen vaihe tuotekehityksessä ennen tuotteen julkaisua onkin myyntiluvan hakeminen”, toteaa Myllys. ”Kun tuote on markkinoilla, tuotekehitys jatkuu siten, että sen mahdollisia haittavaikutuksia seurataan tarkasti koko tuotteen elinkaaren ajan.”

Myllys nostaa monivaiheisesta tuotekehityksestä esimerkiksi juuri julkaistun ja terveyttä edistävän vapaakauppatuote Caniuksen. Vetcare on kehittänyt tuotteeseen maailman ensimmäisen koirasta eristetyn maitohappobakteerin. Yhdeksän vuoden kehitystyön tuloksena Vetcaren Canius®-maitohappobakteeri on saanut Euroopan unionilta luvan kantojen käyttöön koirien ruokinnassa. Tuote lisätään koiran ruokaan ja se edistää koiran vatsan hyvinvointia.

Tuotekehitykseen käytetty vuosi vastaa miljoonan euron investointeja

Lääketieteellinen tutkimus ja tuotekehitys ei ole ilmaista. Vaikka ihmislääketieteessä summat ovatkin moninkertaisia, myös eläinlääketieteelliseen tuotekehitykseen käytetään rahaa.

Vetcare investoi perustutkimukseen sekä tuoteidean toimivuuden todentamiseen säännöllisesti vuosittain. Suurin osa tuotekehitysinvestoinneista kohdistuu kuitenkin tuotteen myyntilupaa varten tarvittaviin tietoihin. Myllyksen mukaan nyrkkisääntönä voi ajatella, että uuden eläinlääkkeen tuominen markkinoille maksaa yhtä monta miljoonaa, kuin tuotekehitykseen kuluu vuosia. “Eläinlääkekehityksessä kyse on poikkeuksetta monivuotisesta projektista. Investointimme yhteen uuteen eläinlääkkeeseen voi olla jopa 5-10 miljoonaa euroa.”

Kategorioissa: Ajankohtaista

Nemavet vet 50 mg/g jauhe, kohde-eläimen poisto myyntiluvasta
15.8.2017 · Laura Keihäs

Kommentit tälle artikkelille on suljettu.

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat viimeisimmät uutiset sähköpostiisi

Uutiskirje

Vetcare Finland Oy
Hiomotie 3 A
00380 Helsinki

Puh: 0201443360

Fax: -