• Niina Ekholm, Vetcaren asiakkuuspäällikkö, koiranomistaja ja apteekkien yhteyshenkilö Vetcarella.

    Apteekkien asiakkuuspäällikkö – Uusi kasvo Vetcarella

    Miksi juuri Vetcare työpaikkana?

    Aloitin Vetcarella maaliskuussa 2022 asiakkuuspäällikköinä. Olen aina ollut eläinten kanssa paljon tekemisissä työssäni ja vapaa-ajallani. Kun kuulin mahdollisuudesta työskennellä Vetcare Oy:n riveissä päätin, että nyt on oikea aika siirtyä apteekista taas takaisin kenttätyöhön. Aikaisemmin toimiessani apteekin markkinoinnissa tein Vetcaren kanssa paljon yhteistyötä. Yritys kuvasti minulle jo aiemmin taloa, jossa on hyvä olla töissä. Vetcarella on hyvä maine ja pitkä historia. Työntekijöistä pidetään hyvää huolta. Ei siis ihme, että Vetcare innostaa työpaikkana minuakin. Nyt haluan tehdä edustajana asioita siten kuin itse toivoin apteekkilaisena yhteistyön yritysten kanssa olevan.

    Myyntitiimi luomassa arjen kumppanuutta

    Meillä on mukavia asiakkaita. Kun tuotteet ovat toimivia ja asiat kunnossa, ottavat asiakkaat meitä mielellään vastaan ja keskustelu on avointa. Periaatteemme on luoda arjen kumppanuutta sekä tehdä suunnitelmallista yhteistyötä asiakkaidemme kanssa eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi.

    Asiakkuuspäällikkönä hoidan tällä hetkellä Varsinais-Suomen ja Satakunnan apteekkeja sekä eläinklinikoita päätoimisesti. Lisäksi minulla on hoidossa etäpainotteisesti Pirkanmaan sekä Pohjanmaan apteekkiasiakkuudet Matilda Mäkisen ollessa vanhempainvapaalla. Vetcaren tuotteet ovat laadultaan sellaisia, joita voin ylpeydellä myydä ja mihin uskon. Työhöni kuuluu myös mm. Vetcaren Visionäärit ryhmän blogiin kirjoittaminen (https://www.vetcare.fi/blogi/) sekä apteekkilaisten Facebook ryhmän ylläpito.

    Kanssani aloitti samaan aikaan Sanna Attola. Hänellä on päävastuullaan HUS:n alueen apteekit ja eläinklinikat sekä koko Suomen eläintarvikeliikkeet. Teemme Sannan kanssa tiivistä yhteistyötä. On ollut hyötyä, että aloitimme samaan aikaan. Perehdytys ja ”ensiaskeleet” uudessa toimessa sujuu kivasti, kun on samassa tilanteessa oleva työkaveri.

    Tehokasta yhteistyötä ja vuoropuhelua digikanavien kautta

    Ensimmäinen iso projektini on ollut perustaa ja kehittää apteekkilaisten uutta informaatiokanavaa. Avasin apteekkilaisille oman suljetun ryhmän Facebookiin, jota hyödynnetään tehokkaasti asiakasyhteyksien ylläpitoon. Sanna puolestaan ylläpitää Facebookissa eläintarvikeliikkeille omaa suljettua ryhmää.

    Ryhmissä on kätevää jakaa erilaisia vinkkejä myynnin edistämiseen. Asiakkaamme saavat ryhmien kautta tuotetiedon lisäksi helposti käyttöönsä materiaalia omaan markkinointiinsa, esimerkiksi valmista materiaalia käytettäväksi omissa some-kanavissaan. Lisäksi ryhmän jäsenet pääsevät mukaan livekoulutuksiin ja infoihin. Samoin kampanjoista tiedottaminen sujuu kätevästi Facebookin kautta. Palvelun halutaan olevan mutkatonta, ystävällistä ja vuorovaikutteista. Asiakkaiden tarpeita kuunnellaan. Apteekkilaisten ryhmä on saanut suuren suosion ja sadat apteekkilaiset ovat jo löytäneet ryhmän ja saaneet apua arkeensa ryhmän kautta.

    Auto on asiakkuuspäällikön konttori

    Auto on konttorimme viikosta 60% ja myynnin kenttäpäiviin mahtuu monia kohtaamisia päivän aikana. Käynnit on suunniteltu valmiiksi ja matkalle osuu myös tapaamisia, joita ei ole ennakkoon sovittu. On ollut mukava huomata, että olemme tervetulleita, vaikka emme olisi sopineet tapaamista etukäteen. Toki silloin pitää huomioida asiakastilanne. Pelisilmää täytyy löytyä. Jos apteekki on täpötäynnä ja henkilökunta erittäin kiireistä, on parempi kääntyä ovelta ja jatkaa seuraavaan kohteeseen.

    Työni on hyvin monipuolista ja se onkin sen rikkaus. Päivät ovat erilaisia ja asiakaskunta mukavaa. Eläinten hyvinvoinnin edistäminen on myös omaa sydäntäni lähellä, ja kodistani löytyy shetlanninlammaskoira. Elän pentuarkea, jolloin kaikki ei mene suunnitelman mukaisesti. Etäpalaverissa koirani Myrsky vaati päästä osallistumaan. Onneksi vastapuoli ei pahastunut, kun palaveriin tuli mukaan 12 viikon ikäinen sheltin pentu, joka vei kyllä huomiota puremalla minua korvaan ja sekoittaen muistiinpanoni.

    Eläimet ovat Niinalle lähellä sydäntä, kotoa löytyy shetlanninlammaskoira Myrsky.

    Yhdessä eteenpäin

    Vetcarella minua innostaa alan jatkuva kehitys. Meillä halutaan olla kuonon mitan edellä tuotteissa, tekniikoissa ja palvelukonsepteissa, joilla voidaan tulevaisuudessa hoitaa eläimiä vieläkin paremmin. Meillä on talossa avoin, kannustava ja innostava ilmapiiri, asioita tehdään yhdessä, joten oppiminen on ollut mukavaa. Ja onneksi on ihania, pitkään talossa olleita työkavereita, jotka eivät kyllästy opastamaan.

    Kohtaamisiamme odottaen, Niina

    Kirjoittaja: Niina Ekholm, Vetcaren asiakkuuspäällikkö, koiranomistaja ja apteekkien yhteyshenkilö Vetcarella.