• Tietoisku

    Hevosen kunnon kohottaminen

    Jotta hevonen jaksaisi treenata ja suorittaa optimaalisella tasolla, on sillä oltava hyvä kunto. Huonossa kunnossa oleva hevonen rasittaa itseään väärin, joka voi johtaa loukkaantumisiin ja rasitusvammoihin. Siksi hevosen kunnon kohottaminen ja kunnon ylläpitäminen on taito, jonka jokainen ratsastaja tulisi hallita.

    Edustusratsastajamme Johanna Pohjonen kertoo tässä artikkelissa, miten hän kohottaa hevostensa kuntoa. Artikkeli on kirjoitettu etenkin koskemaan kenttähevosia, mutta oppeja voi tietenkin käyttää myös koulu- ja estehevosiin.

    Hevosen hyvä peruskunto

    Hevosen hyvä kunto perustuu oikeanlaisen liikunnan ja levon sopivaan suhteeseen sekä hyvään ravintoon. Ei ole olemassa mitään taikakeinoja tai vippaskonsteja hevosen kunnon kohottamiseen, kuntoa pitää alkaa kohottamaan systemaattisesti ja hyvissä ajoin ennen kisakauden alkua. 

    Hevosen hyvä peruskunto saavutetaan tekemällä pitkiä ravilenkkejä matalalla sykkeellä ja vaihtelevalla pohjalla. Meillä ravilenkille lähdetään hiekkatietä pitkin, koukataan metsän kautta ja lopussa mennään pätkä asfaltilla. Asfaltilla ravaaminen vahvistaa myös jänteitä. Hevosen peruskuntoa voi kohottaa hyvin myös esteharjoittelussa. Tällöin hevosen kanssa hypätään pieniä esteitä, mutta pitkällä radalla, tai tehdään jumppasarjoja. Tällainen harjoittelu parantaa myös hevosen reaktiokykyä ja jalkojen ketteryyttä. Puomiharjoittelu on myös hyvää kunnon kohotusta, eikä rasita niveliä niin paljon kuin hyppääminen.

    Intervallitreeni kunnon kohottajana

    Intervallitreenissä ideana on korvata pitkä, matalasykkeinen treeni lyhyemmällä, mutta kovemmalla treenillä, jossa treeni tapahtuu intervalleina. Tällöin tehdään vuorotellen laukka- tai ravipyrähdyksiä ja kävelyä. Kun hevosen kunto paranee, lepopätkät lyhenevät ja pyrähdykset pitenevät.

    Hevosen syke

    Hevosen syke on normaalisti 30-40 lyöntiä per minuutti ja kuntoa todella kohottavassa treenissä hevosen syke pitäisi nousta yli 180 lyöntiin per minuutti. Kenttähevosen kunnonkohotuksessa on tärkeää treenata tuolla 170-180 lyöntiä minuutissa -alueella, jotta hevosen kunto kestää kenttäkilpailun maasto-osuuden. Mittaamme hevosen sykettä laitteella, jonka avulla pystyy helposti puhelimen kanssa seuraamaan hevosen sykettä treenin aikana. Kannattaa myös seurailla hevosen hengitystä. Siitäkin voi arvioida, kuinka rasittunut hevonen on.

    Hyvä kunto maasto-osuudella on tärkeää kahdesta syystä: 1) Maasto-osuudella on ihanneaika, jonka ylittämisestä tulee virhepisteitä. Kenttähevosen on siis oltava nopea ja pystyttävä ylläpitämään vauhti pitkän radan alusta loppuun. 2) Väsynyt hevonen tekee helposti virheitä ja se voi olla vaarallista maastossa. Kenttähevosen laukkatreeni kevyessä istunnassa onkin osa kilpakauden harjoittelua. Myös lyhyen kenttäkilpailun maasto-osuus käy laukkatreenistä. Laukkatreenissä vedetään laukkapätkiä – ensin pienemmällä tempolla ja lopulta suuressa tempossa. Hevosen laukka-askeleen voi säädellä olevan välillä pidempänä ja välillä kootumpana. 

    Useasti laukkaamme mäkisessä maastossa, mikä on vielä normaalia laukkatreeniä tehokkaampaa. Mäkitreeni on tehokasta, koska se pistää hevosen koko kropan töihin. Kardiovaskulaarisen kunnon parantamisessa laukkamäkeä ylös ja kävely alas on paras resepti. Englannissa laukkatreeniä varten on tehty hienoja kumirouhepohjaisia, mäkisiä lenkkejä. Niitä on kaivattu monta kertaa. Palautuminen laukkatreenin jälkeen kertoo hyvin hevosen kunnosta. Hevosen sykettä tarkkaillaan myös kisasuorituksen jälkeen: eläinlääkäri yleensä tarkastaa hevosen maastosuorituksen jälkeen ennen paluuta talleille. 

    Kenttäratsastaja Johanna Pohjonen

    Hevosen ruokinta kunnon kehittymisen tukena

    Ruokinta on tärkeä osa hevosen kunnon kehittämistä. Mikään ei korvaa hyvälaatuista heinää, mutta ruokintaa on hyvä tukea erilaisilla rehuilla ja täydennysrehuilla hevosesta riippuen. Meillä väkirehut ovat minimissä, mutta huolehdimme hevosten hyvinvoinnista lisäämällä ruokintaan kivennäis- ja hivenaineita, vitamiineja, elektrolyyttejä, nivelainetta ja kavioainetta. Käytämme Equistron tuoteperheen tuotteita ja lisäksi Vetcaren luonnollista E-vitamiinia. E-vitamiini on tärkeä erityisesti lihasten ja hermoston hyvinvoinnille.

    Nuoren hevosen kunnon kehittämisessä on tärkeää, että ei etene liian nopeasti. Harjoittelun pitää olla mielekästä, hevosen tasapainon ja lihasten kehittyminen on yksilöllistä, eikä sitä voi väkisin nopeuttaa. Nivelet ja jänteet tarvitsevat myös lepoa välillä. Hiljaa hyvä tulee.