• Tarinat

Joey-kissan vuotavat silmät

Anu Rostilla on thaimaalaista korat-rotua oleva Joey-kissa. Muuten terveen kissan silmät oireilevat ajoittain ikävästi vuotaen. Eläinlääkäri arvelee syyksi herpeksen. Kissalla on myös rodulle ominaiset, suuret ja pyöreät silmät, jotka ovat hieman herkät reagoimaan ympäristöön. Tukihoidoksi silmien terveydelle Anu sai Vetcaren Herpless-täydennysrehun.

Thaimaassa korat-rodun uskotaan tuovan onnea ja menestystä omistajalleen. Korat-kissan silmistä sanotaan myös, että ne ovat kuin kastepisarat lootuksen lehdellä. Suomeen tämä leikkisänä ja älykkäänä pidetty rotu rantautui 80-luvulla.

Joey on 10-vuotias, joten vielä aivan nuorikko kissaksi. Silmät vuotavat ajoittain, mutta muita oireita niissä ei ole. Kissalle on nyt syötetty parin kuukauden ajan Herpless-makupaloja. Kyseessä on runsaasti L-lysiini-aminohappoa (500 mg/ makupala) sisältävä täydennysrehu kissoille silmien hyvinvointiin.

Herpless maistuu myös nirsolle

”Joey on aina ollut hyvin valikoiva syömisen suhteen. Se reagoi selkeästi vähän oudompiin hajuihin. Nirsoudesta huolimatta Herpless maistuu sille hyvin. Pilkon sormenpäänkokoisen palan noin 3-4 osaan ja laitan kuivamuonan sekaan, se kelpaa hyvin”, Anu Rosti toteaa.

Muita täydennysrehuja Anu ei laita ruokiin, koska valikoiva kissa jättää helposti syömättä koko ruoan, jos seassa on jotakin, mistä se ei pidä.

”Joeyn silmien vuoto on ajoittaista. Joskus säälläkin tuntuu oleva merkitystä silmien vetistelyyn. Nyt silmät eivät ainakaan ole vähään aikaan vuotaneet. Tärkeää on kuitenkin myös se, että tuote maistuu ja on pehmeää. Pehmeästä palasta saa helposti pieniä paloja tai vaikka murusia ruokaan”, Anu toteaa.

Märkäruokaa Joey ei aina syö kunnolla, vaan nuolee pelkät kastikkeet, mutta kuivamuona kelpaa hyvin.

Lisäksi Anulla on kotikissa Kaneli sekä Hapsu-kani. Molemmat ovat nekin noin 10-vuotiaita.

Lisätietoja tuotteesta: https://www.vetcare.fi/tuote/herpless-facile-60-g/