• Tietoisku

    Kilpahevosen matkanteko

    Kilpahevosta joutuu kuljettamaan kisoihin usein jopa päiviä. Matkat ovat raskaita, usein matkustetaan sekä maantiellä että laivassa. Yöpymisiä saattaa olla useita ja ihan vierailla talleilla. Ja kaiken lisäksi hevosen pitäisi olla täydessä kisakunnossa saapuessaan kisapaikalle.

    Matkustava hevonen.

    Johanna Pohjosella on tällä hetkellä kaksi kisahevosta: 11 v ruuna Conner K, ’Conna’, joka on jo konkarimatkustaja ja 6 v ruuna Mokatoo, ’Mocki’, joka vielä harjoittelee matkustamista ja kisaamista. Nuorelle hevoselle on tärkeää, että toinen matkustaja on rauhallinen ja matkustamiseen tottunut kaveri; Mocki välillä kurkkaakin särmin takaa, että onko Conna varmasti mukana ja kaikki hyvin.

    Johanna ja pojat ovat taas lähdössä ulkomaille maaliskuun lopussa. Siellä on tarkoitus viettää koko kisakausi, ehkä kauemminkin. Meillä valmistautuminen pitkään laivamatkaan alkaa jo pari viikkoa ennen lähtöä. Hevosten vastustuskykyä nostetaan Roferonilla ja niille annetaan Equistron Elytaania ja Respadrilia päivittäin. Connalle annetaan myös Secreta Pro Maxia, koska se saa helposti yskän pitkillä matkoilla. Lähtöaamuna ne saavat suuhun vahvan B-vitamiiniruiskeen.

    Hevosia liikutetaan joka päivä matkaa edeltävinä päivinä, myös matkapäivänä. Hevosilla on kuorma-autossa kevyesti päällä; laivassa ne ovat ihan nakuna tai niillä on ohut verkko-/villaloimi riippuen vuodenajasta. Jalassa pidämme Back on Trackin tallisuojia, koska pitkät kuljetussuojat voivat valua ja olla muutenkin epämukavat pitkällä matkalla. Laivassa suojat otetaan kokonaan pois.

    Meidän hevosillamme ei ole heinäverkkoa kuljetuksessa, koska se lisää kuljetuskuumeriskiä. Hevosilla on tauko neljän tunnin välein – ollaan sitten maalla tai merellä. Tuolloin hevoset saavat heinät maahan puoleksi tunniksi ja heille annetaan myös mash- tai viherpellettijuoma. Siihen on helppo sekoittaa myös mahansuojalääke aamulla ja illalla. Kuorma-auto siivotaan kahdeksan tunnin välein myös laivalla. Sitä varten on hyvä ottaa paksuja jätesäkkejä mukaan kuorma-autoon. Meidän hevosemme ovat kilttejä ja tottuneita siihen, että tila siivotaan; ne seisovat paikoillaan ja nautiskelevat heinästä samalla. Tunnustelemme myös hevosten selän ja ne saavat tarpeen mukaan laseria, bemeriä tai TENS-hoitoa heinien syönnin aikana. Ruokailutauko on siis myös yleinen huoltohetki! Tämä on erityisen tärkeää kisoihin päin matkustettaessa: ensimmäinen startti voi olla jopa samana päivänä.

    Me emme ota hevosia kävelemään matkan aikana tien varrella, koska siinä on niin paljon riskejä. Jos löytyy kunnollinen levähdyspaikka, se on tietysti eri asia. Yritämme matkustaa päivässä korkeintaan 8-10 tuntia ja sitten levätä yön karsinassa. Hevoset kävelytetään illalla ja aamulla joskus myös ratsastetaan tai juoksutetaan.

    Vieraat karsinat ovat iso riski matkanteossa doping-vaaran takia. Ns. transit-tallien läpi kulkee satoja hevosia kisakauden aikana ja osa on varmasti lääkittyjä. Tämän takia altistuminen on yritettävä välttää kaikin keinoin varsinkin kisoihin suunnattaessa. Tarkistamme karsinan aina ennen kuin hevonen viedään sinne. Pyydämme karsinan tyhjänä kuivikkeista ja laitamme kuivikkeet itse paikalleen. Desinfioimme ruokakupin ja peitämme juoma-automaatin ’elmukelmulla’. Yritämme aina välttää transit-talleja ja mennä tutuille yöksi, jos mahdollista.

    Matkanteko hevosten kanssa ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan niin vaikeaa, jos on rutiinit ja tehtävät jokaiselle. Pohjosten perheessä äiti suunnittelee ja huolehtii hevosten ruokinnat, loimitukset ja huollon ja isä pitää huolen matkasuunnitelmasta sekä ihmisten ravinnosta ja levosta. Ratsastajalle pyritään antamaan rauha keskittyä kisaan ja nukkua mahdollisimman paljon!