• Tietoisku

    Hevosen kuljetus – Kilpahevosen matkanteko

    Miten valmistautua hevosen kuljetukseen? Miten hevonen pidetään terveenä ja hyvin voivana matkanteon aikana? Entä mitä kannattaa huomioida hevosen ruokinnan suhteen?

    Kilpahevosen kuljetus

    Edustusratsastajamme Johanna Pohjonen on matkustellut paljon hevostensa kanssa. Tässä artikkelissa hän kertoo omista rutiineistaan koskien hevosen kuljetusta.

    Kilpahevosta joutuu kuljettamaan kisoihin usein jopa päiviä. Matkat ovat raskaita, ja monesti matkaa tehdään sekä maantiellä että laivassa. Yöpymisiä saattaa olla useita ja aivan vierailla talleilla. Hevosta voi jopa pelottaa uusissa paikoissa. Siitä huolimatta hevosen pitäisi olla täydessä kisakunnossa saapuessaan kisapaikalle.

    Minulla on tällä hetkellä 4 kisahevosta: kaksi konkaria ja kaksi nuorta hevosta. 13-vuotias ruuna Conner K, ’Conna’, ja 8-vuotias ruuna Mokatoo, ’Mocki’, ovat jo konkarimatkustajia. Ne eivät enää ylläty edes erikoistilanteista, kuten renkaanvaihdosta tai kuljetusajoneuvon vaihdosta toiseen huoltoasemalla! Nuoret hevoset, 6-vuotias Amelie M ja uusin tulokas 5-vuotias Alfie vielä harjoittelevat matkustamista ja kisaamista. Nuorelle hevoselle on tärkeää, että toinen matkustaja on rauhallinen ja matkustamiseen tottunut kaveri; alkuaikoina Mockikin välillä kurkkasi särmin takaa, onko Conna varmasti mukana ja kaikki hyvin. Rauhoittumiseen riitti jo se, että Conna vilkaisi takaisin kiukkuisesti.

    Asun hevosieni kanssa olympiaratsastaja Sandra Auffarthin maatilalla. Keski-Eurooppa asuinpaikkana tuo paljon etuja kisamatkoja ajatellen. Kisat ovat lähempänä, usein vältetään pelottavat laivamatkat ja suunnitelmia pystyy muuttamaan joustavammin. Kisavaihtoehtoja on normaalitilanteessa myös monia jopa samalle viikonlopulle. Covid-19 on tietenkin muuttanut tätä tilannetta melkoisesti.

    Hevosen ruokinta kuljetuksessa

    Meillä valmistautuminen pitkään kuljetusmatkaan alkaa jo pari viikkoa ennen lähtöä, myös ruokinnan osalta. Hevosten vastustuskykyä nostetaan Roferonilla ja niille annetaan Equistron Elytaania ja Equistro Respadrilia päivittäin. Connalle annetaan myös Equistro  Secreta Pro Maxia, koska se saa helposti yskän pitkillä matkoilla. Lähtöaamuna ne saavat suuhun vahvan B-vitamiiniruiskeen. 

    Meidän hevosillamme ei ole heinäverkkoa kuljetuksessa, koska se lisää kuljetuskuumeriskiä. Hevosilla on tauko 4 tunnin välein – ollaan sitten maalla tai merellä. Tuolloin hevoset saavat heinät maahan puoleksi tunniksi ja heille annetaan myös mash- tai viherpellettijuoma. Siihen on helppo sekoittaa myös mahansuojalääke aamulla ja illalla.

    Rutiinimme hevosten kanssa matkustaessa

    Hevosia liikutetaan joka päivä matkaa edeltävinä päivinä sekä itse matkapäivänä. Hevosilla on kuorma-autossa kevyesti päällä; laivassa ne ovat ihan nakuna tai niillä on ohut verkko-/villaloimi riippuen vuodenajasta. Jalassa pidämme Back on Trackin tallisuojia, koska pitkät kuljetussuojat voivat valua ja olla muutenkin epämukavat pitkällä matkalla. Laivassa suojat otetaan kokonaan pois.

    Kuorma-auto siivotaan 8 tunnin välein myös laivalla. Sitä varten on hyvä ottaa paksuja jätesäkkejä mukaan kuorma-autoon. Meidän hevosemme ovat kilttejä ja tottuneita siihen, että tila siivotaan. Ne seisovat paikoillaan ja nautiskelevat heinästä samalla. 

    Tunnustelemme myös hevosten selät ja ne saavat tarpeen mukaan laseria, bemeriä tai TENS-hoitoa heinien syönnin aikana. Ruokailutauko on siis myös yleinen huoltohetki. Tämä on erityisen tärkeää kisoihin matkustettaessa: ensimmäinen startti voi olla jopa samana päivänä.

    Me emme ota hevosia kävelemään tien varrelle kuljetuksen aikana, koska siinä on niin paljon riskejä. Jos löytyy kunnollinen levähdyspaikka, se on tietysti eri asia. Yritämme matkustaa päivässä korkeintaan 8-10 tuntia ja sitten levätä yön karsinassa. Hevoset kävelytetään illalla ja aamulla, ja joskus myös ratsastetaan tai juoksutetaan.

    Turvallisuus ja suunnitelmallisuus ennen kaikkea

    Vieraat karsinat ovat iso riski matkanteossa doping-vaaran takia. Ns. transit-tallien läpi kulkee satoja hevosia kisakauden aikana ja osa on varmasti lääkittyjä. Tämän takia altistuminen on yritettävä välttää kaikin keinoin varsinkin kisoihin suunnattaessa.

    Tarkistamme karsinan aina ennen kuin hevonen viedään sinne. Pyydämme karsinan tyhjänä kuivikkeista ja laitamme kuivikkeet itse paikalleen. Desinfioimme ruokakupin ja peitämme juoma-automaatin ’elmukelmulla’. Yritämme aina välttää transit-talleja ja mennä tutuille yöksi, jos mahdollista. Tämän päivän Herpes-tilanne on myös hankaloittanut transit-tallien käyttöä. Pyrimmekin tällä hetkellä kulkemaan ilman yöpymisiä.

    Matkanteko hevosten kanssa ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan niin vaikeaa, jos on rutiinit ja tehtävät jokaiselle. Meidän perheessämme ’ennen vanhaan’ äiti suunnitteli ja huolehti hevosten ruokinnat, loimitukset ja huollon, ja isä piti huolen matkasuunnitelmasta sekä ihmisten ravinnosta ja levosta. Covid-19 -aikana tilanne on muuttunut, koska huoltojoukoilla on ollut vaikeuksia päästä mukaan kisoihin. Nyt vastuu on kokonaisuudessaan minulla itselläni ja paikallisilla apujoukoilla. Vanhempani kyllä soittelevat ahkerasti ja ovat virtuaalisesti matkassa mukana!