• Koiranpennun hoitoon kuuluu monia asioita.
    Tietoisku

Koiranpennun hoito

Koiranpennun hoito pitää sisällään monta osa-aluetta. Siihen kuuluvat olennaisesti turkin, ihon, silmien ja korvien hoito sekä rokotukset ja ulko- ja sisäloishäädöt.

Koiranpennun turkin hoito

Monella näyttelykoirarodulla on pitkä ja näyttävä turkki, joka vaatii omistajalta erityistä huolenpitoa ja huomiota. Kun koiranpentu saapuu uuteen kotiin, aloitetaan säännöllinen turkin hoitaminen kampaamalla ja harjaamalla. Pitkäturkkisten rotujen pennut on totutettava turkin hoitoon, suihkuttamiseen, pesuun ja föönaukseen, mutta kaikki rodut on hyvä opettaa pesulla käyntiin. Koiranpentu voidaan aina tarpeen vaatiessa pestä miedolla koirashampoolla ja sen turkkiin on hyvä laittaa hoitoainetta takkuuntumisen estämiseksi.

Koira on pestävä aina, kun se on likainen. On tärkeää käyttää koiralle tarkoitettuja shampoita ja hoitoaineita. Vaikka koiranpentu ei edustaisikaan pitkäturkkista rotua, on se silti hyvä totuttaa turkin hoitoon. Harva koira selviää elämästä ilman yhtäkään pesukertaa, on pesutarpeen syynä sitten ihanan hajuinen kieriskelypaikka, sinilevälle altistuminen tai mikä muu syy tahansa. Koira on huomattavasti helpompi pestä ja sekä omistaja että koira pääsevät vähemmällä stressillä, kun lemmikki on pesuun totutettu.

Koiranpennun turkin harjaus

Paksun alusvillan omaavan rodun edustajat usein nauttivat harjauksesta, varsinkin karvanlähtöaikaan, kunhan koira ei pelkää ja stressaa käsittelyä ja harjaa. Lyhytkarvaisen tai karvattoman rodun koirat eivät varsinaisesti vaadi turkin hoitoa, mutta niidenkin totuttaminen vaikka kostutetulla rätillä pyyhkimiseen on hyvä aloittaa jo pentuna. Samalla kun koiranpentua totutetaan turkin hoitoon, se tottuu myös siihen, että sitä käsitellään eri lailla kuin ehkä arjessa muuten.

Turkin hoitovälineet valintaan koiranpennun turkin mukaan.
    Hoitovälineet valitaan koiranpennun turkin mukaan.

Koiran turkin hoito on jatkuvaa

Pitkäkarvaisen koiran turkki tulee selvittää vähintään kerran viikossa ja pesut tehdään vähintään 1-2 kk välein, jopa viikoittain tarvittaessa. Turkki ei saa olla takkuinen. Trimmaus eli turkin leikkaaminen oikeaan muotoon on koiran ihon terveyden kannalta ensiarvoisen tärkeää, kun kyseessä on rotu, jolle trimmaus kuuluu säännöllisesti tehdä. Kotikoiran trimmausväli on tavallisimmin noin 1-2 kk, mutta jos koira käy näyttelyissä, sen turkki valmistellaan jokaiseen näyttelyyn, vaikka niitä olisi viikon välein. Turkin ja ihon hyvinvointia tukevia tuotteita ovat rasvahappovalmiste Viacutan sekä Vetcare Biotiini.

Kurakelillä pitkäturkkisen koiran turkkia suojaa suojapuku likaantumiselta ja kastumiselta. Karkeakarvaisten koirien turkki nypitään säännöllisesti. Esim. karkeakarvaisen mäyräkoiran turkki nypitään 1-3 kertaa vuodessa riippuen koiran turkin laadusta ja määrästä. Kysy kasvattajalta, miten oman pentusi turkkia tulisi hoitaa, jotta se olisi rodunomainen.

Koiranpennun korvien hoito

Korvat puhdistetaan, kun siihen on tarvetta eli korvakäytävän suulla nähdään vaikkua. Korvien ja ihopoimujen puhdistukseen sopiva koiran korvahuuhde on esimerkiksi Vetcaren Korvapuhdiste, jota saa apteekista, eläinlääkäriltä tai eläintarvikeliikkeestä. Jos koiran korva kutisee (koira raapii korvanjuurta tai ravistelee päätään), erittää runsaasti, on kipeä tai punoittava, kysymyksessä voi olla korvatulehdus. Vie koira tällöin eläinlääkäriin, äläkä laita korviin mitään omatoimisesti. Korvatulehdusalttiita korvia voi puhdistaa säännöllisesti eläinlääkärin ohjeen mukaan, mutta korvatulehduksen hoitoon eivät kotikonstit auta, joten tällöin on aina otettava yhteys eläinlääkäriin.

Koiranpennun silmien hoito

Roikkuvaluomisten tai suurisilmäisten koirien silmiä voidaan tarvittaessa hellävaraisesti puhdistaa koirille tarkoitetulla Vetcare Silmäpuhdisteella, keitetyllä ja jäähdytetyllä vedellä tai keittosuolaliuoksella ja pumpulilla. Jos koiran silmä rähmii tai punoittaa, koira siristelee silmäänsä, hieroo sitä tai silmästä tulee runsasta taikka paksua vuotoa, vie koira viipymättä eläinlääkäriin, sillä kysymyksessä voi olla silmätulehdus. Myös oireiden yksipuoleisuus, eli että vain toinen silmä oireilee, viittaa myös usein silmätulehdukseen. Pölyt ja allergeenit puolestaan aiheuttavat oireita yleensä molempiin silmiin ja näitä oireita voidaan tilapäisesti lievittää esimerkiksi eläimille tarkoitetulla silmän kostutustipalla, Optixcarella.