• Eläintuotteet apteekissa – näillä vinkeillä asiakaskokemus uudelle tasolle!

    Miten ihmeessä houkutella eläinasiakkaat apteekin asiantuntijoiden luokse? Siinäpä pulma, sillä apteekki ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen lemmikinomistajille, kun he pohtivat lemmikin hoitotuotteiden hankintaa –Mutta miten asian voisi muuttaa? Lue blogista vinkit siihen, miten juuri te apteekkilaiset voitte asiaan vaikuttaa ja tuoda esiin osaamistanne eläinten hyvinvoinnin eteen!  

    Me Vetcarella pyrimme olemaan matalan kynnyksen kumppani apteekeille. Tavoitteemme on tukea apteekin henkilökuntaa tuottamalla apteekin henkilökunnalle koulutuksellista ja opastavaa sisältöä lemmikin hoitoon liittyen. Tavoitteenamme on, että apteekin henkilökunnalla olisi riittävästi valmiuksia opastaa lemmikin omistajia niiden hoidossa ja tuotteiden käyttöön liittyvissä asioissa ja tilanteissa. Tällä tavalla me haluamme olla mukana varmistamassa, että myös lemmikin omistajalla olisi parhaat mahdolliset edellytykset pitää eläimistä hyvää huolta.  

    Eläintuotteet apteekissa – eläinhylly tutuksi 

    Ensimmäinen askel on tuoda eläintuotteet asiakkaiden helposti löydettäväksi. Erityisesti nyt poikkeusaikana lemmikkien määrän kasvaessa on yhä tärkeämpää, että myös apteekki pysyy mukana lemmikkien hoitotarpeissa. Omaan rakkaaseen lemmikkiin panostetaan yhä enemmän ja niiden hyvinvoinnista halutaan pitää mahdollisimman hyvää huolta. Eräs kollegani mainitsi kerran, jos lemmikit kävisivät itse apteekissa, olisi joka viides asiakas karvakuono! Eläinhylly on kuitenkin monesti se pienin ja perimmäisin hylly, jossa tuotteet on aseteltu vähän sinnepäin.  

    Eläinhylly saattaa aiheuttaa kylmiä väreitä henkilökunnassakin – ensimmäinen reaktio on etsiä eläinvastaava käsiin ”voitko palvella tuon eläinasiakkaan?”. Kannustan ehdottomasti tutustumaan eläintuotteisiin ja rohkaisen eläintenomistajien aktiiviseen palveluun! Monesti pienillä peruskysymyksillä eläimen omistajan saa jo kertomaan kaikenlaista lemmikistään – Mikä eläin on kyseessä, minkä rotuinen, minkä ikäinen ja painoinen? Palvelutilanteessa voit tiedustella ajankohtaisesta punkkisuojasta tai matolääkkeen tarpeesta. 

    Eläintuotteet apteekissa – miten tuotteet esille? 

    • Panosta eläinhyllyn selkeyteen ja näkyvyyteen, tämä helpottaa niin omaa henkilökuntaa kuin asiakkaitakin. Esimerkiksi tuoteryhmittäin jaottelu on toimiva, yhdellä hyllyllä vatsatuotteet, toisella haavanhoito ja niin edelleen.  
    • Navigointia hyllyllä helpottavat entisestään hyllypuhujat, jotka kertovat mitä tältä hyllyltä löytyy. 
    • Eläintuotekampanjat näkyviin ja ajankohtaiset tuotteet, kuten esimerkiksi punkkivalmisteet apteekin etuosaan näkyville! 
    Vetcarelta voi tilata esillepanomateriaalia myyntityön tueksi.

    Hyödynnä sosiaalista mediaa! 

    • Esitelkää eläintuotevastaava, ja henkilökunnan lemmikit!  
    • Postailkaa rohkeasti myös eläinaiheista, tuokaa esiin uutuudet eläinhyllyssänne ja esitelkää valikoimaanne! Sisältövinkkejä ja materiaalia löydät myös apteekin henkilökunnalle suunnatusta Vetcare apteekeille suljetusta Facebook -ryhmästämme. 
    • Ajankohtaisten aiheiden nostaminen esiin – seuraa esimerkiksi Vetcaren verkkosivuja ja erilaisia koiraryhmiä Facebookissa, mitkä aiheet juuri sillä hetkellä ovat nosteessa. 

    Yhteistyö lähimmän eläinklinikan kanssa; 

    • Sekä asiakkaat, että apteekki ja klinikka hyötyvät, kun tuotteet ovat helposti saatavilla lähiapteekista > suunnitelkaa itsehoito- ja reseptivalikoima yhdessä! 
    • Apteekin edustaja voi pitää klinikalla esittely- tai koulutuspäiviä – ja toisinpäin! Miltä kuulostaisi yhteinen lemmikkien hyvinvointia lisäävä iltatilaisuus? 
    • Vastavuoroisuus! Kun teille tulee asiakkaita, jotka tulee ohjata klinikalle, voitte antaa esimerkiksi lähiklinikan käyntikontin. Ja kun klinikka ohjaa apteekkiostoksille teille tietäen valikoimanne, niin hyötyvät niin te kuin eläimenomistajakin! 

    Kouluttaudu! 

    • Hyödynnä yritysten verkkosivut! Vetcaren verkkosivuilta löydät esimerkiksi videon koiran korvien puhdistamisesta, jonka voit näyttää suoraan asiakkaalle palvelutilanteessa. Monilta eläinklinikoilta löytyy myös omat kattavat sivustot, joista löydät faktatietoa esimerkiksi punkkilääkkeiden vertailusta. 
    • Osallistu rohkeasti mukaan webinaareihin ja koulutuksiin eläinaiheista ja laajenna tietämystäsi pala kerrallaan. Myös me Vetcarella järjestämme säännöllisesti apteekin henkilökunnalle webinaareja lemmikin hoitoon liittyvistä teemoista. Hyödynnä epätavallisetkin kanavat; Vetcare on mukana esimerkiksi apteekkialan podcastissa kertomassa eläintuotteista!  
    • Innostakaa ja jakakaa kohtaamisia ja oppeja toisillenne – yhdessä oppiminen on tehokasta! Todelliset tilanteet pysyvät paremmin mielessä ja niitä on luontevaa käyttää esimerkkeinä oikeassa palvelutilanteessa. 
    Eläintuotteet apteekissa esille hyllypuhujien avulla.

    Rohkeasti eläinhyllylle! 

    • Näkyvyydellä päästään jo pitkälle, mutta kaikki on loppupeleissä kiinni siitä, kuinka henkilökunta suhtautuu eläintuotteisiin. Asiantuntevat neuvot varmistavat tälläkin osa-alueella, että asiakas palaa ja on tyytyväinen saamaansa palveluun. 
    • Vaikka eläinhylly saattaa tuntua lemmikittömästä henkilökunnan jäsenestä jännittävältä, on lemmikkituotteiden neuvonta loppujen lopuksi hyvin suoraviivaista. Käytännön vinkkeinä esimerkiksi eläimen hyvinvoinnin voi helpottaminen suosittelemalla nivelrikkoon kipulääkettä hakevalle Flexadin -nivelravinnetta ja korvatulehdukseen antibiootteja hakevalta tarkistaa, onko korvapuhdiste käytössä, erityisesti mikäli on kyseessä toistuvat tulehdukset.  
    • Hyödynnä tuotepakettien taustamateriaalit, Vetcaren tuotteista löytyy suurimmasta osasta repäisylehtinen, joka helpottaa tärkeimpien asioiden läpikäyntiä asiakkaan kanssa. 

    Eläintuotteisiin ja eläintuoteosaaminen tuo apteekillenne uutta ja mielenkiintoista asiakasryhmää – ja lemmikinomistajat ovat usein hyvin lojaaleja asiakkaita. Itse apteekissa työskennellessäni olen kokenut nimenomaan lemmikinomistajien kanssa asiakaspalvelun mieluisimmaksi. Tähän isoimpana syynä lienee tiedonmurusten poimimisen on helppous; kun asiakas avoimesti puhuu lemmikistään, on sopivan tuotteen löytäminen usein helppoa. Eläinhyllyn selkeys ohjaa niin farmaseutin kuin omistajankin oikealle hyllylle ja tukituotteiden sijoittelulla muistuu omaankin mieleen paremmin, mitä suositella ja mikä tuote olisi juuri tässä tilanteessa paras vaihtoehto. 

    Apteekin valikoimista löytyy runsain mitoin laadukkaita eläintuotteita ja asiantuntemusta, tärkeää olisikin saada tätä tietoa levitettyä koiranomistajillekin! Osaamisen esiintuomisella, selkeällä hyllytyksellä ja koko henkilökunnan innostuksella apteekin eläintuotteet ja eläimen omistajan asiakaskokemus saadaan nostettua uudelle tasolle! 

    Terkuin, Matilda Mäkinen, Koiranomistaja, farmaseutti (ja entinen apteekin eläinvastaava) ja Vetcaren myyntipäällikkö.

    Mikäli työskentelet apteekissa ja haluat lisää konkreettista apuamme aiheeseen liittyen, ota yhteys myyntitiimiimme ja lähimpään edustajaasi.