Canius Frozen: tuotekehitystä asiakastarve edellä
Tiimien välinen yhteistyö ja hyvät kumppanit johtivat ideaan, joka tuo Canius-tuotteen hankintaan uuden väylän: lemmikkitarvikeliikkeen pakastealtaan.
Suosittu Canius-tuoteperhe on saanut uuden jäsenen: Canius Frozenin. Tuoteidean lähtökohtana oli halu tarjota asiakkaillemme entistä helpompi tapa ostaa Canius-tuotetta suoraan lemmikkitarvikeliikkeistä.
Canius-perhe sisältää kolme probioottikantaa, ja tuote on suunniteltu mahdollisimman korkealaatuiseksi ja tehokkaaksi.
”Monipuolinen rakenne edellyttää oikeanlaista säilytystä jääkaappilämpötilassa. Siksi Canius-tuotteen yleisin ostopaikka on apteekki tai eläinlääkäriasema”, kertoo tuotepäällikkö Sari Kokko.
Lähdimme pohtimaan, miten voisimme tarjota asiakkaille toivotun lisäväylän tuotteen hankintaan. Tutkimus- ja tuotekehitysosasto hoksasi, että lemmikkituoteliikkeissä on usein pakastimia esimerkiksi raakaruoan säilytykseen ja oivalsi, että tätä samaa logistista reittiä voisi hyödyntää myös Caniukselle. Samalla tuotteen pakkaskestävyydestä oli jo kertynyt tietoa ja tutkimustuloksia. Tiesimme, että Caniuksen probiootit säilyvät pakkasessa erinomaisesti. Pakastettuna myytävän tuotteen perusta oli siis olemassa.
Projektin alkuvaiheessa kartoitettiin sopimusvalmistajan valmiudet tuotteen pakastamiseen sekä pakkaslogistiikan toimivuus liikkeisiin asti. Molempiin löytyi ratkaisu hyvän yhteistyön avulla.
Myynnin ja markkinoinnin osalta pakastetuote edellytti uudenlaista pakkausta, sillä pakkaslogistiikka vaatii hieman erilaista pakkauskokoa. Yhdeksän tuotteen pikkutukkupakettiin suunniteltiin lisäksi ylös nostettava display-läppä, jonka avulla asiakkaan on helpompi löytää tuote pakastealtaasta.
Pakkaukseen lisättiin myös säilytysohjeet. Tuote kestää lyhytaikaisesti huoneenlämpöä, mutta uudelleenpakastamista tulee välttää. Siksi ohjeistetaan säilyttämään tuote ostamisen jälkeen jääkaapissa ja tarjoilemaan se sieltä.
Pilottiin valikoitui lemmikkieläinliikeketju Musti ja Mirri. Uudenlainen jakelutapa vaatii lisänäkyvyyttä myymälässä, joten se huomioitiin markkinointia suunniteltaessa. Onhan asiakkaille kerrottava, että tuttu tuote löytyy nyt uudesta paikasta.
”Kehitysprojekti on vaatinut runsaasti neuvotteluja ja koordinointia eri osapuolten välillä. Vajaa vuodessa olemme kuitenkin saaneet uuden tuotteen markkinoille – se on erinomainen saavutus”, iloitsee projektissa alusta saakka mukana ollut markkinointijohtaja Tuuli Kousa.
Canius Frozen -tuotteella on paljon potentiaalia myös vientimarkkinoilla, kunhan jakeluketju saadaan kuntoon. Tärkeää on myös tunnistaa kohdemarkkinoiden erityispiirteet tuotteen hankinnan ja sisällön suhteen. Maiden välillä on eroja siinä, mistä tuotteita halutaan ostaa ja millainen koostumus on toivottu. Valmiin tuotteen lisäksi on esimerkiksi toimitettu pelkkiä Canius-tuotteen maitohappobakteerikantoja, joista paikallinen kumppani on rakentanut markkinaan sopivan tuotteen.
”Etsimme aktiivisesti kumppaneita, jotka tuntevat markkinansa ja ovat kiinnostuneita yhteistyöstä. Mahdollisuuksia on useita: valmiin tuotteen vieminen, private label -ratkaisu tai pelkkien probioottikantojen ostaminen räätälöidyn tuotteen valmistamista varten”, tiivistää vientijohtaja Sanna Jakonen.
Lue lisää Canius tuoteperheestä