Kissan nivelrikko on yleinen vaiva
11. tammikuuta 2023

Kissan nivelrikko

TEKSTI Maria Louhelainen, asiantuntijaeläinlääkäri

Onko ennen niin aktiivinen kissasi passivoitunut, ei leiki kuten aikaisemmin ja vetäytyy omiin oloihinsa? Onko sen vaikea hypätä lempipaikoilleen tai liikkuuko se portaissa jäykästi? Onko turkki hoitamattoman näköinen tai osoittaako kissa ärtymyksen merkkejä siliteltäessä tai hoitotoimenpiteissä? Sattuuko vahinkoja hiekkalaatikon ulkopuolelle?

Yllä mainitut oireet voivat viitata kissan nivelrikkoon ja mikäli havaitset näitä kissallasi, on suositeltavaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin tilanteen kartoittamiseksi. Muutokset käyttäytymisessä ovat tyypillisiä kissan kroonisessa nivelkivussa ja ne voidaan helposti erehtyä pistämään vanhuuden piikkiin. Toisin kuin koira, kissa oireilee nivelrikkoa harvemmin ontumalla. Kissa on mestari peittämään kipuoireita. Käytösmuutosten havainnoimisessa kissansa tunteva omistaja onkin avainasemassa.

Kissan nivelrikko on hyvin yleinen ja alidiagnosoitu vaiva, jonka esiintyvyys kasvaa iän myötä. Tutkimuksissa yli 6-vuotiaista kissoista noin 60%:lla ja yli 12-vuotiaista kissoista jopa 90%:lla havaittiin nivelrikkoon viittaavia muutoksia nivelten röntgenkuvissa.

Jos vastaat “KYLLÄ” yhteenkään alla olevaan kysymykseen, voi se olla merkki kissasi nivelrikosta. Kissasi voi hyötyä Flexadin® Advanced tukihoidosta.

Flexadin cat
Tämä kysely on suuntaa antava, eikä korvaa eläinlääkärin tekemää arviota.

Miten kissan nivelrikkoa voidaan hoitaa?

Vakava-asteisessa nivelrikossa tarvitaan usein eläinlääkärin reseptillä määräämiä kipulääkkeitä. Lievemmissä tapauksissa nivelravinteet voivat olla riittävä hoitomuoto tai ainakin vähentää kipulääkkeen tarvetta. Nivelravinteet ovat hyvin siedettyjä ja aiheuttavat vain äärimmäisen harvoin sivuvaikutuksia, joskin vaikutuksen näkemiseen menee useimmiten aikaa muutama viikko.

Mikäli lemmikillä on ylipainoa, sen laihduttaminen normaalipainoiseksi vähentää nivelten kuormitusta ja voi lievittää oireita huomattavasti. Kissan elinympäristöä on syytä muokata niin, että sen elämänlaatu säilyy mahdollisimman hyvänä. Pehmeät liukumattomat makuualustat helpottavat ylösnousua. Rampeilla, tuoleilla tai portailla voidaan taata kissan pääsy mieli tähystyspaikoille ilman tarvetta hyppyihin jne.

Nivelrikko aiheuttaa kissavanhukselle tyypillisesti kipua ja elämänlaadun heikkenemistä. Vaikka nivelrikkoa ei voida parantaa, sen aiheuttamia oireita voidaan onneksi lievittää ja hoito on usein erittäin palkitsevaa!