kennelyskä on yleinen koirien keskuudessa
20. lokakuuta 2021

Koiran kennelyskä

TEKSTI ELK, Suvi-Maaria Tuomi

Koiran kennelyskä on yleinen koirien hengitystieinfektio. Tyypillinen oire kennelyskälle on kuiva hakkaava yskä, joka pahenee rasituksessa. Perusterveet koirat paranevat kennelyskästä yleensä kotihoidolla hyvin. Koska kennelyskä on koirien herkästi tarttuva hengitystieinfektio ja voi johtaa joillakin yksilöillä vakavaan keuhkotulehdukseen, on koiran kennelyskä hyvä osata tunnistaa ja hoitaa.

Koiran kennelyskän aiheuttajat

Koiran kennelyskä on yleensä viruksen aiheuttama herkästi koirasta toiseen tarttuva keuhkoputkentulehdus. Aiheuttajia on useita, mutta yleisimpiä ovat koiran parainfluenssavirus 2 sekä koiran adenovirus. Koiran kennelyskä voi olla myös viruksen ja bakteerin yhdessä aiheuttama infektio. Bakteerit, kuten esimerkiksi Bordetella bronchiseptica, voivat aiheuttaa kennelyskän jälkitautina koiralle pneumonian eli keuhkotulehduksen. Koiran kennelyskä tarttuu koirasta toiseen suorassa kontaktissa sairastuneen koiran eritteiden sekä ympäristöstä aerosolien välityksellä. Tartunta voi levitä myös esimerkiksi sairastuneen koiran eritteiden tahraamien esineiden ja ihmisten vaatteiden välityksellä. Itämisaika, eli oireiden alkaminen altistumisesta vaihtelee 1-14 päivän välillä

Perusterve koira toipuu yleensä kennelyskästä hyvin kotihoidolla, johon kuuluu 1-2 viikon täyslepo. Koira tulee pitää oireiden ajan sekä 2 viikkoa oireiden päättymisestä eristyksissä muista alueen koirista, sillä koiran kennelyskä tarttuu herkästi koirasta toiseen.

Koiran kennelyskälle tyypilliset oireet

Kennelyskään sairastuneella koiralla oireet alkavat 1-14 päivän kuluttua altistumisesta ja kestävät 7-14 päivää. Perusterveillä aikuisilla koirilla oireet ovat yleensä lieviä ja muistuttavat ihmisen flunssan oireita. Tyypillisin koiran kennelyskän oire on kuiva yskä, jonka laukaisee esimerkiksi koiran kaulapannan kiristyminen koiran kaulalla sekä koiran innostuminen tai fyysinen rasitus. Koira saattaa vaikuttaa siltä, että sillä on kurkussa jotain jumissa. Koira voi kakoa ja yökkäillä limaa sekä vaahtoa, mikä sekoitetaan usein oksentamiseen tai hengenahdistuskohtauksiin. Lisäksi koiran sieraimista valuu yleensä kirkasta eritettä eli koiralla on nuha. Koiran yleisvointi on kennelyskää sairastaessa yleensä kuitenkin pirteä.

Koiran kennelyskän hoito

höyryhengitys kennelyskä
Höyryhengitys lievittää koiran kuivaa yskää.

Perusterveet aikuiset koirat paranevat kennelyskästä yleensä hyvin kotihoidolla. Viruksen aiheuttamaan hengitystietulehduksen hoitoon ei yleensä käytetä lääkkeitä. Kennelyskään sairastunut koira on pidettävä levossa lämpimässä, vedottomassa ja rauhallisessa paikassa. Koiralla on oltava koko ajan runsaasti vettä tarjolla, jotta koira juo riittävästi ja hengitysteiden eritteet pysyvät juoksevina. Fyysistä rasitusta tulee välttää eli koiran ei saa antaa riehua – koiralle tuleekin tarjota toipilasaikana mielekästä rauhallista puuhailtavaa, jotta se ei tylsisty ja pura energiaansa rasittamalla itseään liikaa. Kennelyskästä toipuvaa koiraa voi yleisvoinnin salliessa käyttää rauhallisilla lyhyillä hihnakävelyillä. Jos koiran yskä on kovin limaista, voi höyryhengitys lievittää oireita. Koira toipuu kennelyskästä yleensä 1-2 viikossa.

Höyryhengitys lievittää koiran kuivaa yskää

1. Mene koiran kanssa kylpyhuoneeseen ja sulje kylpyhuoneen ovi

2. Laita suihkusta valumaan kuumaa vettä, joka saa höyrystyä kylpyhuoneeseen

3. Koiran hengittäessä höyryä 5-10 minuuttia kerrallaan muutaman kerran päivässä irtoaa lima paremmin hengitysteistä ja koiran yskän oireet lievittyvät

Höyryhengitys lievittää koiran kuivaa yskää.

Kennelyskä on koirien tarttuva tauti

Koiran kennelyskä on herkästi koirasta toiseen tarttuva tauti. Kennelyskään sairastunutta koiraa ei näin ollen tule viedä koirapuistoon, koiranäyttelyihin tai muihin tapahtumiin tarttuttamaan muita lähialueen koiria. Koira tulee pitää toipilasajan sekä vielä 2 viikkoa oireiden loppumisesta siis erossa muista koirista. Myös saman talouden muut koirat on pidettävä eristyksissä 2 viikkoa muista lähialueen koirista tartuntojen ehkäisemiseksi. Hihnakävelyillä voi käydä, mutta suoraa kontaktia muihin koiriin on vältettävä.

Milloin kennelyskään sairastunut koira tulee viedä eläinlääkäriin?

Vaikka koirat toipuvat kennelyskästä yleensä hyvin kotihoidolla, voi joillakin yksilöillä tauti pitkittyä ja pahimmassa tapauksessa kehittyä vakavaksi pneumoniaksi eli keuhkotulehdukseksi. Koiranpennut, ikääntyneet koirat, suurikokoiset syvärintaiset koirat, brakykefaaliset eli lyttykuonoiset rodut sekä jostain perussairaudesta kärsivät koirat kuuluvat riskiryhmään ja voivat saada muita todennäköisemmin keuhkotulehduksen kennelyskän seurauksena. Keuhkokuume vaatii aina eläinlääkärin hoitoa.

Kennelyskään sairastunut koira tulee viedä eläinlääkäriin

• jos kennelyskän oireet eivät parane 2 viikossa tai jos oireet pahenevat

• jos koiran yleisvointi heikkenee eli ruokahalu huononee, koira on hyvin vaisu, kuumeinen, yskii keltaista paksua limaa tai sillä on hengitysvaikeus

Ikääntyneet koirat sekä koiranpennut ovat riskissä saada pitkittynyt bakterielli kennelyskä tai keuhkokuume kennelyskän seurauksena. Myös suurikokoiset syvärintaiset koirat tai jostain perussairaudesta kärsivät koirat kuuluvat tähän riskiryhmään.

Koiran kennelyskärokote

Koira voidaan rokottaa kennelyskää vastaan. Kennelyskärokote ei välttämättä suojaa itse tartunnalta, mutta lieventää koiran oireita sen saadessa tartunnan. Kennelyskää vastaan rokotettu koira ei kennelyskään sairastuneena myöskään levitä sitä yhtä tehokkaasti kuin rokottamaton kennelyskään sairastunut koira. Rokotettu koira voi myös sairastaa kennelyskän täysin oireettomana.