Koiran nivelrikon tunnistaminen
11. tammikuuta 2023

Koiran nivelrikon tunnistaminen

Arviolta noin 20 % koirista sairastaa nivelrikkoa – suurikokoiset koirat ovat sille alttiimpia kuin pienet. Nivelrikon aiheuttaman kroonisen kivun oireet tulevat usein esiin vanhemmilla koirilla, mutta se ei kuulu normaaliin ikääntymiseen. Taustalla on jokin nivelen epänormaalius, kuten löysyys, nivelpintojen yhteensopimattomuus, epätasainen rasituksen jakautuminen tai jokin vaurio, joka johtaa ajan kuluessa nivelruston vähittäiseen hajoamiseen ja krooniseen tulehdukseen. Tavallisimpia nivelrikolle altistavia tekijöitä ovat luustonkasvuhäiriöt (esim. lonkkaniveldysplasia, kyynärnivelen kasvuhäiriöt) ja polven etummaisen ristisiteen repeäminen sekä polvilumpion sijoiltaanmeno, joiden kaikkien syntyyn vaikuttaa myös koiran perimä. Vammaperäisistä syistä tavallisimpia ovat nivelensisäiset murtumat.

Nivelrikko aiheuttaa kroonista kipua

Koiran liikkumishalu, seurallisuus ja ruokahalu muuttuvat kivun seurauksena. Koirasta voi tulla väsynyt, syrjäänvetäytyvä ja äreä. Selvimmin nivelrikkokipu näkyy kuitenkin koiran liikkeiden jäykkyytenä, liikkumishaluttomuutena ja ontumisena. Koira ei pysty hyppäämään tai kiipeämään yhtä vaivattomasti kuin ennen. Oireet tulevat usein selvemmiksi rasituksen jälkeen. Eläinlääkäri tutkii koiran ja tarvittaessa koiran aristama nivel röntgenkuvataan. Röntgenkuvassa voidaan nähdä nivelrikolle tyypilliset muutokset, kuten luupiikkien esiintyminen. Jollei koiraa hoideta, oireet voimistuvat vähitellen rustovaurion pahenemisen ja nivelen jäykistymisen seurauksena, jolloin koiran liikkumisesta tulee entistä vaikeampaa. Nivelrikkoa ei voida parantaa, mutta koiran kipua voidaan hoitaa ja joissakin tapauksissa on mahdollista korjata tilannetta kirurgian avulla.

Koiran kivun merkkejä

• Ontuminen ja/tai jäykkyys
• Liikkumishaluttomuus/ei mielellään leiki eikä lähde lenkille
• Vaikea nousta ylös makuulta, kulkea portaita, hypätä autoon tai sohvalle
• Nuolee tai puree itseään
• Vetäytyy omiin oloihinsa, nukkuu enemmän
• Heikentynyt ruokahalu
• Lisääntynyt rauhattomuus, puuskutus
• Välttelee koskettelua, käyttäytyy aggressiivisesti

Nivelruston vaurio johtaa nivelrikkoon

Nivelrikon kehittyminen alkaa luiden päitä suojaavan nivelruston vauriosta. Niveleen kehittyy tulehdusreaktio ja muita kivuliaita muutoksia, kuten nivelkapselin paksuuntuminen ja luupiikit, jotka johtavat jatkuvaan kipuun ja nivelen jäykistymiseen. Nivelrikko voi esiintyä missä tahansa nivelessä, mutta koiralla tavallisimpia ovat lonkka-, kyynär-, polvi-, olkanivelen ja selän alueen nivelrikot.

Ylipaino pahentaa nivelrikon oireita, jolloin koira on laihdutettava. Koiraa liikutetaan sen verran, kuin sen vointi kulloinkin sallii. Hyvä lihaskunto ja nivelten liikkuvuuden säilyminen ovat nivelrikkopotilaan hyvinvoinnille tärkeitä. Liiku koiran kanssa useita lyhyitä lenkkejä päivässä pehmeällä alustalla, ja jos mahdollista anna koiran uida. Juokseminen polkupyörän perässä tai esteiden hyppiminen eivät ole nivelrikkoiselle koiralle soveliasta liikuntaa. Kotona koiralle annetaan pehmeä makuualusta. Liukkaiden lattioiden peittäminen matoilla helpottaa jäykkä- raajaisen ystävän liikkumista ja ylösnousua levon jälkeen. Jos portaiden nousu tai autoon hyppääminen aiheuttaa ongelmia, koiralle tarjotaan avuksi ramppi, jota pitkin sen on helppo nousta ylös ja laskeutua alas. Akupunktiota, hierontaa ja fysioterapiaa voidaan myös käyttää apuna nivelrikkopotilaan hoidossa ja näitä palveluja on nykyisin tarjolla eri puolilla maata.

Aiheeseen liittyviä tuotteita

Flexadin® Advanced 30 tabl koiralle