• Canius on ainutlaatuinen tuote, sillä se sisältää koiraperäisiä maitohappobakteereita.
    Tietoisku

Miksi Canius® on ainutlaatuinen koiran maitohappobakteerivalmiste?

Ajatus Canius® -tuotteen kehittämisestä alkoi kyteä vuosituhannen vaihteessa, kun mikrobiologi ja maitohappobakteeri tutkija Shea Beasleyn herkkävatsaisella bordercolliella oli jatkuvasti suolisto-ongelmia. Suutarin lapsella ei ole kenkiä, voisi joku todeta. Siihen aikaan käytössä olleet perinteiset hoitokeinot toivat Shean koiran ongelmiin hetkellisen helpotuksen, mutta Shea halusi pysyvämpää ratkaisua tilanteeseen ja ryhtyi tutkimaan asiaa tarkemmin. Pitkä tutkimustyö johti, lopulta ainutlaatuisen koiran maitohappobakteerivalmisteen syntyyn.

Koiran maitohappobakteerit evoluutiossa

Koirien suolisto-ongelmiin on perinteisesti käytetty joko ihmisperäisiä tai muista eläinlajeista peräisin olevia maitohappobakteeri kantoja. Tiedetään kuitenkin, että jokaisella lajilla on evoluution myötä kehittynyt omat suoliston maitohappobakteerikannat. Maitohappobakteerit ovat suoliston ensimmäisiä bakteereita jokaisella eläinlajilla, joten lajikohtaiset maitohappobakteerit palvelevat parhaiten juuri kyseessä olevan lajin suoliston mikrobiston tarpeita.

Kuvasta nähdään, että tämän hetkisten koirarotujen suolistomikrobisto on muokkautunut tuhansien vuosien saatossa suden suoliston mikrobistosta. Suoliston mikrobistoa on evoluution myötä muokannut pääasiassa elinympäristö ja ravinto.

Kaavio suoliston maitohappobakteereiden evoluutiosta
    Koiran suoliston mikrobisto on kehittynyt lajikohtaisesti evoluution myötä.

Tästä syystä koirat hyötyvät parhaiten nimenomaan koiraperäisistä maitohappobakteereista. Nykyään EU:ssa hyväksyttyjä maitohappobakteereita koirille ovat siis

• KOIRISTA ERISTETTY, PROCCANIUS®, hyväksytty vain koirille
      • Lactobacillus fermentum NCIMB 41636
      • Lactobacillus plantarum NCIMB 41638
      • Lactobacillus rhamnosus NCIMB 41640
    • Kanoista eristetty, hyväksytty kissoille ja koirille
      • Lactobacillus acidophilus CECT 4529
    • Ihmisistä eristetty, hyväksytty kissoille, koirille ja säilörehun valmistukseen (E1705)
      • Enterococcus faecium NCIMB 10415 (SF68, DSM 10663)

Miten koiran maitohappobakteerit löydettiin?

Koiria omistavia nuoria tutkijoita kiinnosti, mistä johtuu, että toinen koira on teräsvatsainen ja toinen ripuloi tämän tästä. Maitohappobakteeritutkijat toteuttivat ensin pienimuotoisen pilottikokeen, jossa katsottiin a) suolisto-oireilta oireettomien, b) ajoittain oirehtivien ja c) kroonisesti oireilevien koirien ulosteiden maitohappobakteereiden esiintyvyyttä. Ja totisesti – eroa löytyi koirien välillä.  Tutkimus uusittiin isommalla koiramäärällä järjestelmällisemmin, mutta tulos pysyi samana:

1. Suolistoltaan oireettomien koirien ulosteesta oli vain yhtä Lactobacillus-lajia. (vihreä)
    2. Ajoittain oirehtevien koirien ulosteesta löytyi useita erilaisia maitohappobakteereita pieniä määriä.  (keltainen)
    3. Kroonisesti oireilevien koirien ulosteessa ei puolestaan ollut havaittavissa maitohappobakteereita lainkaan. (punainen)
    Teräsvatsaisista koirista eristetyistä maitohappobakteereista syntyi Canius valmiste.
    Canius sisältää suomalaisista teräsvatsaisista koirista eristettyjä maitohappobakteereita.

Tämän löydöksen seurauksena lähdettiin keräämään suolistoltaan oireettomien koirien ulostenäytteitä jokaisesta koiraroturyhmästä. Näistä näytteistä eristettiin ja identifioitiin yli 150 maitohappobakteerikantaa. Kantojen turvallisuus ja ominaisuuksia kartoitettiin, ja lopulta kolme kantaa valittiin lopputuotteeseen saakka.1

Lopulta tuotekehitys saatiin siihen pisteeseen, että Canius ®, joka on markkinoiden ainoa koirien maitohappobakteerivalmiste, joka sisältää koirista eristettyjä maitohappobakteereita, pystyttiin tuomaan markkinoille. Tutkimuksia on edelleen käynnissä ja valmisteen sisältämien koirien omien maitohappobakteerien ominaisuuksia pyritään selvittämään entistä laajemmin.

Viitteet:

1. Beasley ym 2006. Lactic acid bacteria isolated from canine faeces. J Appl Microbiol 101: 131–138.