• koira-kuva

Punkit eli puutiaiset

Punkkien levinneisyysalueet ovat laajentuneet viime vuosina. Leutojen talvien myötä myös punkkikausi voi olla yllättävän pitkä. Puutiaiset aktivoituvat, kun keskilämpötila on n. 5 °C eli niiltä on syytä suojautua paikkakunnasta riippuen varhaiskeväästä myöhäissyksyyn.
    Punkin purema voi aiheuttaa lemmikille paitsi paikallisen ihoreaktion myös huonon tuurin sattuessa sairastumisen puutiaisvälitteiseen tautiin kuten borrelioosiin tai anaplasmoosiin. Suomesta etelämpään matkustettaessa punkkien ja niiden levittämien sairauksien kirjo kasvaa. Punkkivälitteisten sairauksien oireet sopivat moneen muuhunkin vaivaan ja itämisaika saattaa olla pitkä. Diagnostiikka voidaan tehdä eläinlääkärin vastaanotolla verinäytteestä.

Punkkien häätöön on saatavilla nykyään useita valmisteita, joista osa on käsikauppatuotteita ja osa reseptilääkkeitä. Käsikauppatuotteina on saatavilla paikallisvaleluliuoksia ja punkkipantoja, joissa vaikuttava aine ei yleensä juurikaan imeydy koiran elimistöön vaan vaikuttaa iholta kontaktin kautta. Eläinlääkäri voi määrätä reseptillä tablettilääkkeitä, joiden vaikutus perustuu siihen, että lääkettä imeytyy koiran verenkiertoon, jolloin verta imevä puutiainen kuolee nopeasti. Sopivan valmisteen valintaan vaikuttaa omistajan mieltymysten lisäksi mm. se uiko koira paljon, millainen turkki sillä on, pestäänkö koiraa usein, nukkuuko koira omistajan vieressä, elääkö koira lapsiperheessä, onko koiralla perussairauksia tai onko se tiineenä tai imettävä. Lisäksi valmisteissa voi olla paino-ja ikärajoituksia.

Punkinhäätövalmisteiden avulla riski puutiaisvälitteisiin sairauksiin pienenee huomattavasti. Punkkien häätöön käytettävän valmisteen ohella on tärkeää tehdä rutiininomainen punkkisyyni päivittäin ja poistaa punkit mahdollisimman nopeasti. Punkkivälitteisten sairauksien riski kasvaa mikäli punkki ehtii olla eläimeen kiinnittyneenä pitkään. Punkin poistoon on saatavilla apuvälineitä, kuten punkkirautoja ja pinsettejä. Aina punkkia ei saa poistettua kokonaisuudessaan, vaan osa suuosista jää ihon sisään. Tämä aiheuttaa harvoin ongelmia, vaan elimistö poistaa sen vierasesinereaktion kautta.

Ethän häädä koirastasi punkkeja valkosipulilla, sillä tämä on koiralle myrkyllistä eikä sen tehosta koiran punkkien häädössä ole tieteellistä näyttöä. Punkkien tukehduttamista voilla ei myöskään suositella.