Lääketukkukauppa asiakaskokemuksen virtuoosiksi

Prevett on eläinlääkealalla tunnettu siitä, että asiakaskokemukseen panostetaan täydestä sydämestä #yhdessä

5. elokuuta 2022

Lääketukkukauppa – harmaata logistiikkaa vai asiakaskokemuksen virtuoosi?

Useissa tukuissa toiminta on keskittynyt vahvasti logistiikkaan. Sanasta tukku tuleekin helposti mieleen tylsä halli, massoittain tavaraa ja pitkät käytävät. Prevett Oy on Vetcare Oy:n omistama kotimainen, eläinten hoitotuotteisiin ja lääkintään erikoistunut tukkukauppa, joka palvelee luottamuksellisesti kaikkia alan toimijoita. Prevett on eläinlääkealalla tunnettu siitä, että asiakaskokemukseen panostetaan täydestä sydämestä.

Lääketukku = harmaa logistiikkahalli, vai onko?

Mitä tulee mieleen sanasta tukku? Tylsä halli, massoittain tavaraa, pitkät käytävät? Kilon pakkauksia kahdensadangramman sijaan tai yhden sijaan kymmenen? Ehkä jopa ammattilaisten kauppa - hehän tietävät, mitä hakevat, joten eihän sen ostokokemuksen tarvitse niin ilottelua ollakaan. Vai tarvitseeko?

Tukkuliiketoiminta on perinteisesti keskittynyt vahvasti logistiikkaan. Sen huomaa jo mielikuvista. Tukkukauppa on nähty pitkään toimitusketjun logistiikasta vastaavana yksikkönä, vähemmän rockahtavana tukifunktiona, jonka tehtävänä on lähinnä hallinnoida suuria tavaravirtoja. Vuosikaudet logistiikkavirtoja hiomalla on toki päästy edulliseen hintatasoon, mutta matala hinta on tuonut mukanaan myös minimivaatimukset asiakaskokemuksesta.

Lääketukkukaupan verkkoalusta ostosympäristönä

Käytän ostoksiini yhä enemmän verkkokauppoja. Suosikkejani ovat suuret verkkokaupat, joiden eri osastot kattavat mahdollisimman laajalti tarpeeni. Nämä verkkokaupat tarjoavat extraetuja ja mahdollistavat asiakasystävällisen palautusprosessin. Tuotteista on saatavilla hyvät kuvat ja selkeät lisätiedot. Laajan tuotevalikoiman ansioista saatankin lopulta päätyä valitsemaan kilpailevan tuotteen, mikäli alkuperäistä ei löytynytkään tai se on kilpailijoitaan reilusti kalliimpi. Verkkokaupalla ja sen toiminnoilla onkin siis melkoinen vaikutus ostoskoriini ja se pystyy vaikuttamaan ostopäätöksiini yllättävän paljon.

Tukkukaupassa ostoksia tehdään pääasiassa verkkokaupan kautta. Pelikenttä ei siis paljoakaan eroa kuluttajaverkkokaupan lainalaisuuksista. Ostaja on aina ostaja, oli hän sitten kuluttajan tai ammattilaisen roolissa. Ostajan roolissa jokainen meistä tavoittelee samaa: haluamme kaiken yhdestä paikasta, sopivaan hintaan ja päälle vielä hyvän ostokokemuksen.

On tunnettua, että suurten kuluttajaverkkokauppojen toiminta ei painotu pelkän logistiikan kehittämiseen, vaan toimintaa ohjaa asiakaskokemus. Yhä useampi verkkokauppa räätälöikin sisältöään asiakkaan näköiseksi, ehdottaa rohkeasti uusia tuotteita ja kampanjoi aktiivisesti kausituotteitaan. Verkkokaupat tarjoavat lisätietoa, tapahtumia, videoita, vinkkejä, somelähettiläitä ja yhteistyömallistoja.

Kohti elämyksellistä Lääketukkua - Prevettiä

Elämyksellisyyttä aletaan edellyttää myös lääketukulta. Uusimme viime syksynä Prevettissä verkkokauppamme mahdollistamaan nykyajan vaatimukset. Palvelumuotoilimme asiakaspolkuamme yhdessä päämiestemme kanssa ja ideointi yhdessä oli inspiroivaa. Osan näistä ajatuksistamme saimme mukaan jo verkkokaupan ensimmäiseen vaiheeseen ja seuraavia kehityskierroksia odotamme yhdessä malttamattomina. Tavoitteenamme on koota pirstaloitunut eläinlääkinnän ala yhden klikkauksen päähän.

Haluamme, että asiakkaittemme elämä on helppoa ja tieto löydettävissä heille sopivana hetkenä. Tällä säästämme eläinlääkäreiden aikaa ja annamme heidän keskittyä olennaiseen - eläinten hyvinvointiin.

Lääkemyynnissä myös viranomaisluvilla on suuri merkitys ja teemmekin yhteistyötä viranomaisten kanssa kehittääksemme prosesseja entistä sujuvammiksi. Olemme esimerkiksi Suomessa ainoa, joka tarjoaa erityisluvallisen valmisteen hakuprosessin ja lupien seurannan täysin sähköisesti. Tämä on vasta ensimmäinen etappi matkallamme kohti vaikuttavaa eläinlääkinnäntukkukauppaa.

Tukkukaupan kanssa toimivilla riittääkin pohdittavaa. Panostaako tukkusi asiakaskokemukseen käytännön toimin? Entä tunnistatko itse tukun roolin brändisi vahvistajana ja rakennathan sitä yhdessä tukkusi kanssa tarvittavin toimenpitein?

Kuonon mitan edellä, Virpi

Kirjoittaja; Virpi Nurmi, työskentelee markkinoinnin parissa Vetcare Oy:n tytäryhtiössä Prevett Oy:ssä. Omiksi intohimoikseen kirjoittaja mainitsee ylivertaiset asiakaskokemukset sekä verkkokaupan luomat mahdollisuudet.

#etusijallaeläintenhyvinvointi #yhdessä #avoimesti #rohkeasti #vaikuttavasti